Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2016-11-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高大連携による接続教育プログラム開発の試み |
タイトル |
|
|
タイトル |
Novel Education Coordination Program between Upper Secondary Schools and Shohoku College |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
高大連携 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
コミュニケーションリテラシー |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
キャリア基礎能力 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会人基礎力 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Communication abilities |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Upper secondary school–university coordination program |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
basic vocational abilities |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116727 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
コウダイ レンケイ ニ ヨル セツゾクキョウイク プログラム カイハツ ノ ココロミ |
著者 |
小棹, 理子
伊藤, 善隆
藤澤, みどり
高橋, 可奈子
岩崎, 敏之
住谷, 勉
原, 満
三橋, 健彦
宮地, 妃佐子
石田, 英弥
小棹, 理子
Ito, Yoshitaka
Fujisawa, Midori
Takahashi, Kanako
Iwasaki, Toshiyuki
Sumiya, Tsutomu
Hara, Mitsuru
Mitsuhashi, Takehiko
Miyaji, Hisako
Ishida, Hideya
|
著者所属(日) |
|
|
|
湘北短期大学 |
著者所属(日) |
|
|
|
湘北短期大学 |
著者所属(日) |
|
|
|
湘北短期大学 |
著者所属(日) |
|
|
|
湘北短期大学 |
著者所属(日) |
|
|
|
湘北短期大学 |
著者所属(日) |
|
|
|
神奈川県立藤沢高等学校 |
著者所属(日) |
|
|
|
川崎市立川崎総合科学高等学校 |
著者所属(日) |
|
|
|
神奈川県立茅ヶ崎高等学校 |
著者所属(日) |
|
|
|
神奈川県立有馬高等学校 |
著者所属(日) |
|
|
|
早稲田大学大学院博士前期課程 |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
高大連携により効率的な接続教育プログラムを開発するため,高校向けアンケートを実施した。職業に就いた際に必要とされるキャリア基礎能力として本学で過去実施したアンケート結果を基にした10 要素,ならびに経済産業省の「社会人基礎力」12 要素の必要性と達成度を設問とした。その結果,社会人にもっとも必要とされるキャリア基礎能力は「コミュニケーション能力」であること,また,高校教科「情報」によりPC 基礎操作能力は十分獲得されていること,がわかった。この結果を踏まえ,高大連携プログラムの一環として高校-大学教員によるコミュニケーション教育研究会を開催し,全12 講からなる接続教育プログラム「コミュニケーションリテラシー」を開講した。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Enquiries were made to upper secondary school teachers on basic vocational abilities necessary for thegraduates. Since "information literacy" was introduced recently as compulsory subject in secondary schools, itsrelation with elements necessary for an ordinary person who wishes to work in a company was investigated. Basedon the results, a project was set up with members from secondary school teachers and Shohoku College teachersand library staff. As a result, a novel coordination program, namely, "communication literacy", consisting of 12lessons, was held for secondary school third grade students. |
書誌情報 |
号 29,
p. 9-18,
発行日 2008-03-31
|
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00005655379 |