@article{oai:shohoku.repo.nii.ac.jp:00000717, author = {杉本, 希映 and Sugimoto, Kie}, issue = {31}, month = {Mar}, note = {本研究は,中学生を対象に,「居場所環境」と精神的健康との関連を検討したものである。「居場所環境」を「自分ひとりの居場所」「家族のいる居場所」「友だちのいる居場所」の3 種類の「居場所」の有無の組み合わせにより8 群に分類し,精神的健康との関連を分析した。また、3 種類の「居場所」の有無と精神的健康との関連も検討した。その結果,中学生の「居場所環境」においては,「家族のいる居場所」と「友だちのいる居場所」と精神的健康との関連が示され,特に「家族のいる居場所」との関連が高かった。本研究の結果と先行研究をふまえ,中学生という発達段階における「居場所環境」について考察した。, This study was designed to examine the relationship between "environment of Ibasho", an existential place, and mental health for junior high school students. We classified "environment of Ibasho" into 8 groups, by a combination of presence or absence of three types of "Ibasho", which are "a place of one's own", "a place with friends" and "a place with a family", to analyze the relationship to mental health. Also, we examined the relationship between the presence of three "Ibasho" types and mental health. As a result, in "environment of Ibasho" of junior high school students, the relation to mental health was shown in "a place with a family" and "a place with friends", especially strongly in "a place with a family". Taking this study's result and preceding study into consideration, we considered "environment of Ibasho" in junior high school students' developmental stage., 5, KJ00006545702}, pages = {49--62}, title = {ショウホクタンキダイガク ノ ガクセイ ノ タイリョク ト セイカツ シュウカン : ガクギョウ セイセキ ト ノ ヒカク ケントウ}, year = {2010}, yomi = {スギモト, キエ} }