@article{oai:shohoku.repo.nii.ac.jp:00000746, author = {大塚, 良治 and Otsuka, Ryoji}, issue = {33}, month = {Mar}, note = {鉄道事業者は自社の収入増加に関心を集中させるために、自社の利用促進策を主要な営業施策としがちにすることは否めない。本論は、異なる鉄道事業者同士が戦略的提携を実施することによって、鉄道ネットワークの持続的運営につなげる方策について議論する。特に、JR 旅客会社や大手私鉄が自社の利用促進策に、地方の中小私鉄を積極的に取り込むことが、自社の収入増加につながるとともに、中小私鉄の活性化ひいては鉄道ネットワークの持続的運営にも寄与する。本論では、JR 旅客会社の収入分配に見る鉄道ネットワークの魅力低下の事例をまず考察した上で,鉄道事業者間の戦略的提携の事例を概観し、JR 旅客会社・大手私鉄と中小私鉄による戦略的提携の効果と可能性について、アンケート調査の結果を基に検証する。, This Paper discusses gropes for sustainable operations of railway networks based on strategic alliances between railway companies, particularly focuses on vitalization of small & mid-sized railway companies. Different railway companies often agree on a partnership to ensure conveniences of their passengers. For example, different railway companies jointly do reconstruction of a commonage station and direct operations of train each other to ensure increasing number and conveniences of their passengers. Strategic alliances of different railway companies provide benefit to railway network and lead to realize sustainable operations of railway networks., 6, KJ00008624939}, pages = {73--105}, title = {テツドウ ジギョウシャカン ノ センリャクテキ テイケイ ニ モトヅク テツドウ ネットワーク ノ ジゾクテキ ウンエイ ヘノ モサク -チュウショウ シテツ ノ カッセイカ オ チュウシン トシテ-}, year = {2012}, yomi = {オオツカ, リョウジ} }