@article{oai:shohoku.repo.nii.ac.jp:00000800, author = {高木, 友子 and Takaki, Yuko}, issue = {36}, month = {Mar}, note = {S市A 小学校における小1 プロブレム対策すこやかプランの実施は4 年目を迎えた。今年度は大きな変更があった。クラス再編成と担任のローテーションの廃止である。それに伴い、上級生保護者によるサポート期間は1 週間短縮された。それにも拘わらず、サポート終了時期の新入生の生活行動の自立の度合いは前年度までと大きな差はなかった。むしろ、担任教員が固定されることと、クラス変更がないことで、新入生の安定は速やかであった。再編成とローテーションは効果よりも弊害の方が大きかったようである。, This was the 3rd report of A Elementary School in S city near the Capital City has applied the Sukoyaka Planto solve the First-grade Problem at A Elementary School in S city. The plan was changed from one applied lastyear. Classmate rearrangement and teacher rotation were discontinued. Term for Pearents' support was a weekshorter than one of last year. At the end of the term the 1st grade students sent elementary school life by theirselves.They adapted faster because of the same teacher and classmates. The classmate rearrangement and the teacher rotation may bring a small merit and a large demerit., 5, KJ00009880299}, pages = {45--53}, title = {ショウ1 プロブレム タイサク オ カンガエル 3 ホゴシャ サポーター ノ シテン カラ ミタ Sシ スコヤカ プラン 3}, year = {2015}, yomi = {タカキ, ユウコ} }