@article{oai:shohoku.repo.nii.ac.jp:00000951, author = {熊谷, 摩耶 and KUMAGAI, Maya}, issue = {41}, journal = {湘北紀要, Journal of Shohoku College}, month = {Mar}, note = {本稿では、映画作品を題材とした異文化理解教育の実践例の報告を行いたい。当講義では学習者が身近に感じる映画作品の鑑賞をきっかけに、その映画作品の舞台となった国の歴史、習慣をはじめとする文化的な側面への興味を喚起し、異文化理解を促進することを目的としている。そこで、本稿では、学習者たちが馴染みのある映画『007』シリーズのうち、冷戦をテーマにした二作品を題材として取り上げた授業の実践例を報告する。具体的には、両作品の舞台となった国の歴史や文化、そして映画作品との関り等について、学習者がいかにして取り組んだかについての報告を行う。, The aim of this paper is to discover the effect of cross-cultural understanding using films in class. In class, 18 students watched 2 films From Russia with Love (1963) and You Only Live Twice (1967) which are both mentioned about Cold War. As a result, the students evaluated that watching and doing the research of the films did help them understand the other countries' culture, but did not compeletely motivated them to do the research by themselves outside of the class.}, pages = {95--103}, title = {映画『007』シリーズを題材とした異文化理解教育の実践例}, year = {2020}, yomi = {クマガイ, マヤ} }