Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2016-11-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
保育者養成課程における「からだあそび」の実践報告 |
タイトル |
|
|
タイトル |
A practice report of the "Bodily-Playing" in nursery teacher training course |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
からだあそび |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
気づき |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
信頼感 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Bodily-Playing |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Awareness |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Sense of trust |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116727 |
論文名よみ |
|
|
タイトル |
ホイクシャ イクセイ カテイ |
著者 |
小笠原, 大輔
Ogasawara, Daisuke
|
著者所属(日) |
|
|
|
湘北短期大学非常勤講師(東京純心女子大学 現代文化学部 こども文化学科講師) |
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
昨今問題視されている、青少年の友人関係の希薄化に対する手立てとして、他者との直接的な関わり体験を目的とした実習が教育現場において多用されるようになってきていることから、保育者養成課程に所属する大学生及び短期大学生を対象に「からだあそび」実践を行った。受講生による感想文から、自己や他者の体に対しての気づきや、他者と関わることの楽しさや心地よさ、身体を使って動くことの大切さなどに対する学びが起こることが明らかになった。更にその気づきや学びは保育の現場を想定する段階に至っていた。また、様々なワークを体験することにより信頼感が高まることも明らかになった。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
For the purpose of direct relation experience with others, university and junior college students who belonged to nursery teacher training course experienced the "Bodily-Playing". According to the impression reports of the students, it became clear that there occurred awareness for the body of self and others, learning for the pleasure and the comfort gained through relation with others, and learning for the importance of moving with one'sown body. Furthermore, the awareness and the learning reached the stage for them to assume the work at nursery schools. It was revealed that the sense of trust reached higher level by experiencing various works of the Bodily-Playing. |
書誌情報 |
号 34,
p. 241-254,
発行日 2013-03-31
|
表示順 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
17 |
アクセション番号 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
KJ00008688759 |