WEKO3
アイテム
ポスター作成における制作手順の考察
https://shohoku.repo.nii.ac.jp/records/957
https://shohoku.repo.nii.ac.jp/records/957cdd94c59-e007-42d3-ab89-a1388e06d293
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
shohoku41_15.pdf (886.3 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-09-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ポスター作成における制作手順の考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Consideration of a production procedure in poster making | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポスター作成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | グラフィックデザイン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高等学校美術 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「進め方診断」 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Poster making | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | graphic design | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | High school fine arts | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | "workflow framework" | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
吉田, 陽子
× 吉田, 陽子× YOSHIDA, Yohko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | デジタル化が急速に進む昨今においても、広告を主軸とした紙媒体のポスターを目にする機会は多い。身近な所では、電車に乗ると賑やかな中刷り広告が目に飛び込んでくるし、駅には量販店のセール告知が貼り出されることもしばしば、街を歩けば地域のお祭りの周知として電柱に括ってあったりもする。ポスターは様々な環境に点在し、その需要は今日においても確実なものである。 本稿は、高等学校の美術Ⅰを履修する生徒を対象とし、課題「文化祭ポスター」の制作手順を考察したものである。提出期限や各種条件が設けられた課題「文化祭ポスター」において、生徒の多様性を踏まえつつ、各自が創造する完成イメージに効率よく取り組める事を目的とし、制作手順の新たな提案である、「進め方診断」を実施した。その成果と課題についての考察を行う。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | There are many times in our daily lives when we encounter posters. In the train, for example, we see colourful advertizements and announcements. In this closed space, looking at these banners, posters and commercials is inevitable. Later, when we leave the train, we realize the advertizing has stayed with us when we see a store, or a product that looks familiar. Today it seems there’s a demand for these graphics. Working with highschool fine arts students, we consider how posters and advertizements like these are made. With the goal of creating a poster for the School Cultural Festival or “Bunkasai”, I devised a workflow framework. With this the students and I could create a poster as a graphic design team. Each student is tasked with one aspect of the poster, based on their strongest skills. Students who are interested in lettering look after scribing, students who’re attracted to painting create interesting textural elements, and so on. Using this framework with such tools as “yes/no” charts for choosing versions, students can move forward efficiently. This allows a captivating poster to be created effectively and collectively. |
|||||
書誌情報 |
湘北紀要 en : Journal of Shohoku College 号 41, p. 179-187, 発行日 2020-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 湘北短期大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0385-9096 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00116727 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |